مغز گردو

خواص گردو برای سلامت بدن را می‌دانید؟

خواص گردو برای سلامت بدن

سالهای سال است که ایرانیان و مردم جهان در کشورهای دیگر گردو را به عنوان یک میان وعدۀ محبوب یا همراه پنیر در صبحانه مصرف می‌کنند. در روم باستان، مردم آنها را با نام لاتین خود Juglansregia می نامیدند که به معنای «بلوط سلطنتی ژوپیتر» است. اما چرا گردو می‌خوریم؟ چقدر با فواید خوردن گردو آشنا هستید؟ در این مقالۀ آقای گردو مختصری در مورد خواص گردو برای سلامت بدن سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

خواص گردو برای سلامت بدن

شاید بدانید که منشأ گردو از ایران بوده و سپس در آسیا و اروپا گسترش یافته است. مبلغان مذهبی کشور اسپانیا گردو را در دهۀ 1700 به کالیفرنیا آوردند. امروزه بیشتر گردوها در ایالت کالیفرنیا آمریکا رشد می‌کنند، اما برخی از آنها در غرب میانه نیز عمل می‌آیند.

گردوی انگلیسی که به گردوی ایرانی نیز معروف است، از خانوادۀ Juglandaceae است که از خویشاوندان نزدیک گردوی پکان و گردوی آمریکایی است. آنها در یک پوستۀ برنزه به اندازه یک توپ گلف که در اطراف مرکزی شکافی وجود دارد رشد می‌کنند. اگر پوسته را از آن شکاف باز کنید، در داخل آن مغز قهوه‌ای طلایی و پر از برآمدگی را پیدا خواهید کرد.

در برخی موارد، پوست گردو کمی طعم تلخ دارد، اما طعم خود مغز گردو ملایم، خاکی و کمی تند است.

 

خواص گردو

خواص گردو برای سلامت بدن و ارزش غذایی آن

یک وعده گردو 1 اونس یا حدود 7 گردو است. ارزش غذایی یک وعده گردو به این صورت است.

  • 188 کالری
  • 5/2 گرم چربی تک غیراشباع
  • 7/1 گرم چربی اشباع شده
  • 3/4 گرم پروتئین
  • 9/3 کربوهیدرات
  • 9/1 گرم فیبر
  • 7/0 گرم شکر

این وعدۀ کوچک یک مزیت تغذیه‌ای بزرگ دارد. در این قسمت از مقاله برخی از خواص گردو برای سلامت بدن و نیز ویتامین‌ها و مواد معدنی را که در یک اونس گردو دریافت می‌کنید، نام برده‌ایم:

  • حداکثر 3 درصد از مقدار کلسیمی که روزانه باید وارد بدنتان شود
  • تا 10 درصد از آهن روزانۀ مورد نیاز بدن
  • تا 5 درصد از پتاسیم روزانۀ مورد نیاز بدن
  • تا 14 درصد از منیزیم روزانۀ مورد نیاز بدن
  • ۷ درصد از فولیک اسید روزانۀ مورد نیاز بدن

صفحۀ اینستاگرام آقای گردو را هم ببینید

کاری که گردو می‌تواند برای شما انجام دهد

در گردو مقدار زیادی چربی از نوع خوب وجود دارد- چربی‌های چندتایی اشباع نشده که برای شما از چربی‌های اشباع شده بهتر است. علاوه بر این، گردو مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که از خواص گردو برای سلامت بدن آن است که به کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) کمک می‌کند، اما به طور کلی کلسترول خونتان را نیز کاهش می‌دهد. کلسترول در داخل رگ‌های شما پلاک ایجاد می‌کند، اما خوردن گردو به سالم نگه داشتن دیوارۀ رگ‌ها کمک می‌کند.

به علاوه، مشخص شده است که گردو التهابی را که به بیماری قلبی منجر می‌شود را کاهش می‌دهد و به کاهش احتمال لخته شدن خون که باعث حمله قلبی می‌شود، کمک خواهد کرد. در دو مطالعۀ بزرگ انجام شده در این زمینه، نشان داده شده است که خوردن پنج وعده آجیل در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

مطالعات اولیه نشان می‌دهد که از خواص گردو برای سلامت بدن آن است که احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد. گردو نوعی اسید به نام اسید الاژیک دارد که در پکان نیز یافت می‌شود. باکتری‌های معده و روده این اسید را به ترکیباتی با قدرت آنتی اکسیدانی تبدیل می‌کنند که برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید است. اما برای مطمئن شدن از این مورد تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

 

گردوی مرغوب

برخی خواص گردو برای پوست و مو

حتماً می‌دانید که خوردن گردو برای پوست و بدن واقعاً مفید است و به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌های تولید کنندۀ محصولات تجاری مراقبت از پوست و زیبایی از عصاره گردو استفاده می‌کنند. دلیلش آن است که گردو غنی از مواد مغذی و برای مراقبت از مو نیز مفید است و بسیاری از شامپوها عصاره‎های گردو و روغن گردو دارند، چون مو را سالم نگه داشته و آنها را براق می‌کنند.

 

مطلب مفید: فواید گردو برای سلامتی | اطلاعات کامل خواص گردو

چه زمانی گردو نخوریم؟

گردو به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی ارزشمند خود یک غذای فوق‌العاده به نظر می‌رسد اما در برخی شرایط خاص باید از خوردنش پرهیز کنید:

اگر به آجیل حساسیت دارید، بیایید با بدیهیات شروع کنیم: اگر به آجیل‌های درختی حساسیت دارید، گردو برای شما مناسب نیست. بهتر است بدانید که علائم یک واکنش آلرژیک می‎تواند از خارش سادۀ دهان (سندرم آلرژی دهان) تا شرایط شدید و تهدید کنندۀ زندگی مانند شوک آنافیلاکتیک متغیر باشد.

اگر رژیم کم کالری دارید: گردو می‌تواند تا 65 درصد چربی داشته باشد (هرچند بیشتر آن از نوع چربی خوب است) و کالری بالایی هم دارد. یک مشت مغز گردو حدود 10 درصد از کالری مورد نیاز شما برای یک روز کامل را تأمین خواهد کرد.

 

خواص گردو برای سلامت بدن

نحوۀ خوردن و نگهداری گردو

شما می‌توانید گردو را به روش‌های مختلفی مصرف کنید: به تنهایی به عنوان یک میان وعده یا به عنوان یک تاپینگ ترد برای ماست، سالاد، سیب زمینی سرخ شده، غذاهای گیاهی یا بستنی یا موارد دیگری که به ذهنتان می‌رسد.

برای بهره بردن از خواص گردو برای سلامت بدن و مهمتر از همه قلب، گردوهای بدون نمک را مصرف کنید و به جای پختن آن در روغن، گردوهایی را انتخاب کنید که خام یا بو داده شده باشند.

گردو را باید به روش صحیح نگهداری کنید. آنها سرشار از روغن هستند و اگر برای مدتی در معرض گرما قرار بگیرند، ممکن است فاسد شوند. این امر طعم گردو را تلخ می‌کند. بهتر است گردو را (با یا بدون پوستۀ آنها) در یک ظرف دربسته در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. آنها را می‌توانید تا 3 ماه در یخچال نگهداری کنید یا تا یک سال در فریزر نگه دارید.

گردو بوها را جذب می‌کند، بنابراین بهتر است آنها را از غذاهای با بوی تند دور نگه دارید. اگر گردوهای شما لاستیکی یا چروکیده هستند، به این معنی است که آنها خراب شده‌اند و باید آنها را دور بریزید.

در این مقاله برخی از خواص گردو برای سلامت بدن را نام برده و توضیحاتی مختصر در موردشان دادیم. در سایر مقالاتمان جزئیات بیشتری از این مقوله بیان خواهیم کرد.

گردوی اصیل تویسرکان را از آقای گردو بخواهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *