مغز گردو

فواید گردو برای سلامتی | اطلاعات کامل خواص گردو

فواید گردو

آیا با فواید گردو برای سلامتی آشنا هستید؟ آیا می دانید گردو چقدر برای بدن مفید است؟ اگر اطلاعات کمی در این زمینه دارید یا می خواهید اطلاعاتتان بیشتر شود، این مقاله را بخوانید.

بسیاری از مردم تصور می کنند که منظور از انتخاب یک رژیم غذایی سالم گذشتن و صرف نظر کردن از برخی چیزهای خاص است: قرار دادن پیش غذاها در اولویت، کم کردن مقدار مصرف کربوهیدرات یا چربی اشباع، کنار گذاشتن دسر.

اما اگر چیزی را واقعاً دوست داشته باشید که برای شما خوب باشد چه می کنید؟ نه، ما در مورد شکلات صحبت نمی کنیم (اگرچه در مقادیر کم ، شکلات ممکن است خیلی بد نباشد!). در این مقالۀ فروشگاه تازه چین نکاتی را در مورد فواید گردو برای سلامتی توضیح داده ایم که پیشنهاد می کنیم تا انتها بخوانید

فواید گردو در تقویت سیستم ایمنی بدن:

همانطور که گفته شد، گردو حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان‌ها است که همین موضوع باعث می‌شود یکی از خاصیت گردو، تقویت سیستم ایمنی بدن باشد که از این طریق از انسان در ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری نموده و نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا می‌کند.

خواص گردو برای قلب انسان:

سالیانه افراد زیادی در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند و این درحالی است که رعایت یک رژیم غذایی سالم می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های عروقی و قلبی جلوگیری نماید. خواص گردو؛ یکی از مواد مهم در یک برنامه غذایی صحیح بوده و دلیل این اهمیت، توانایی بالای آن در کاهش کلسترول بد خون یا LDL و افزایش عملکرد رگ‌ها و جلوگیری از تشکیل پلاک در آن‌ها است.

فواید گردو و امگا-3:

  1. اسیدهای چرب امگا-3 یکی از چربی‌ های مهم و ضروری در هر رژیم غذایی است و به طور معمول باید بین 1.1 تا 1.6 گرم از آن در رژیم غذایی روزانه لحاظ شود.
  2. این مقدار در صورت مصرف یک وعده گردو که در حدود 28-30 گرم است تامین می‌شود.
  3. امگا-3 موجود در مغز گردو بسیار بیشتر از سایر مغزها بوده و همین موضوع، گردو را جزو مغزهای با ارزش در رژیم غذایی قرار می‌دهد.

خواص گردو در تقویت مو:

گردو با ترکیباتی که در خود دارد، به ضخیم و قوی‌تر شدن موها کمک کرده و تاثیر آن در درمان شوره مو نیز ثابت شده است. همچنین خواص گردو، ریشه‌های مو را تقویت نموده و به داشتن موهایی سالم و شاداب کمک می‌کند.

فواید گردو برای کبد:

گردو حاوی امگا-3 و گلوتانین بوده که تاثیر به‌سزایی در سم زدایی کبد دارند و می‌تواند در درمان کبد چرب موثر واقع شود. از طرفی ال آرژنین موجود در گردو نیز یکی از اسیدهای آمینه مورد نیاز و تضمین کننده سلامت کبد بوده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. ویتامین E یکی از ویتامین‌های مهم برای بدن است که تاثیر به‌سزایی در کارکرد صحیح بدن و به خصوص کبد دارد که میزان کافی از آن در مغز گردو وجود دارد.

 

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گردو

گردو منبع خوبی از برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین B6: این ویتامین به تقویت دستگاه ایمنی و سلامت دستگاه عصبی کمک می کند. کمبود این ویتامین باعث کم خونی (آنمی) می شود.
  • مس: مس موجود در گردو دارای مواد معدنی مفیدی است که موجب تقویت سلامت قلب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن، استخوان ها و اعصاب نیز از سایر وظایف این ماده معدنی است.
  • اسید فولیک: با عنوان فولات و ویتامین B9 نیز شناخته می شود و کمبود این ویتامین در دوران بارداری باعث تولد نوزاد ناقص می شود.
  • ویتامین e: گردو دارای مقدار زیادی ویتامین E است که برای مبارزه بدن با سرطان نیاز است.
  • فسفر: نزدیک به 1٪ بدن ما را فسفر تشکیل می دهد. این ماده ی معدنی به طور عمده در استخوان ها یافت می شود و اهمیت خاصی در بدن دارند.
  • منگنز: بیشترین مقدار این ماده معدنی مهم در مغزها، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

 

روش های استفاده از گردو

  • روی سالادهای سبزیجات یا میوه مقداری گردوی خرد شده بپاشید
  • در سس ها گردو را ریز خرد کنید
  • گردو را خرد کرده و بر روی نان ها بریزید
  • گردوی خرد شده بر روی مرغ و ماهی بپاشید
  • بر روی بلغور جو دوسر یا ماست گردو بریزید
  • گردوی خرد شده را به ساندویچ ها یا پیتا اضافه کنید
  • فواید گردوی بو داده یا خام را به مخلوط آجیل خود اضافه کنید
  • در خوراک خود مقداری گردوی تفت داده شده بریزید
  • مقداری گردوی بو داده را بر روی ماکارونی یا خوراک سبزیجات بریزید

 

بهترین روش مصرف گردو

درباره مضرات و فواید گردو نظرات مختلفی وجود دارد؛ اما مصرف لبنیات به همراه خشکبار و آجیل ها برای تامین فسفر بدن بسیار مفید خواهد بود. گردو به رون جذب کلسیم به بدن کمک می کند و همچنین با طبع گرمی که دارد، سردی طبع پنیر را جبران خواهد کرد به همین دلیل می توانید پنیر و گردو را مکمل یکدیگر بدانید. جالب است بدانید یکی از مواد موجود در گردو، مس می باشد. مس موجود در گردو می تواند به تجزیه ماده تیرامین که در پنیر وجود دارد، بپردازد و در نهایت موجب بهبود عملکرد آنزیم های بدن می شود و مواد موجود در پنیر به بهینه ترین شکل ممکن جذب بدن می شوند.

 

خلاصه

گردو یکی از مغزیجات فوق العاده مغذی است. آن ها دارای بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانی بالا و چربی های امگا 3 در میان مغزیجات دیگر هستند.

این مشخصات مغذی غنی به بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط با گردو از جمله کاهش التهاب و بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی کمک می کنند.

دانشمندان هنوز در حال کشف بسیاری از فواید گردو  و ترکیبات گیاهی از جمله پلی فنول ها هستند که می توانند با میکروبیوتای روده تعامل داشته و به سلامتی شما کمک کنند.

 

اینستاگرام  آقای گردو 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *