مغز گردو

پختن مغز گردو | راحترین روش بودادن مغز گردو

پختن مغز گردو

پختن مغز گردو

 

مواد لازم برای تهیه گردوی بو داده

  • گردو
  • کره
  • بطری اسپری

روش تهیه گردوی بو داده

برای طعم دار کردن گردو ابتدا گردوها را مغز کنید. سعی کنید که در زمان مغز کردن گردو سالم باشد و خرد نشوند، زیرا با استفاده از مغزهای سالم برای این کار، نتیجه بهتری به دست خواهید آورد. حال در این قسمت گردو ها را با کمی کره آب شده و کمی نمک مخلوط کنید. نمک باعث خوش طعم شدن طعم آن می شود و کره نیز نمی گذارد گردو به تابه بچسبد. در همین مرحله در صورت تمایل می توانید از چاشنی های دیگری نیز استفاده کنید. به جای کره می توانید از روغن پخت و پز نیز استفاده کنید. پس از پایان مزه دار کردن گردو با دو روش متفاوت می توانید به سراغ بو دادن گردو بروید.

 

 

طرز تهیه گردو بو داده

برای بو دادن گردو هم می‌توانید آن را روی تابه تفت دهید و هم اینکه در فر بگذارید.

۱- بو دادن گردو در تابه ( پختن مغز گردو  )

پختن مغز گردو  : ابتدا مغز گردوها را از وسط نصف کنید، سپس کمی کره به آن اضافه کنید و در تابه‌ای که از قبل کمی داغ شده بریزید. به مدت ۲ الی ۵ دقیقه گردوها را تفت دهید و مرتب آن را هم بزنید تا همه جای گردوها تفت بخورند و گردوها نسوزند. به جای کره می‌توانید از روغن زیتون، روغن کنجد و یا روغن سرخ کردنی هم استفاده کنید. البته پیشنهاد ما استفاده از روغن‌های گیاهی مثل زیتون و کنجد است زیرا سالم‌تر هستند.

۲- بو دادن گردو در فر ( پختن مغز گردو  )

پختن مغز گردو :  ابتدا گردوها را با کمی کره یا روغن مخلوط کنید و روی سینی فر بچینید. سعی کنید گردوها را روی هم قرار ندهید تا بعد از بو دادن به یکدیگر نچسبند. فر را از قبل بگذارید گرم شود و سپس سینی را درون آن قرار دهید. دمای فر را روی ۳۰۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید و به گردوها ۱۰ دقیقه فرصت دهید تا بو داده شوند. در این بین می‌توانید یک یا دو بار سینی را بیرون آورده و گردوها را کمی هم بزنید تا همه جای آن‌ها بو داده شود.

 

 

 

نحوه پختن مغز گردو

روش طبخ گردوها اهمیت زیادی دارد زیرا تمامی خواصی که ما برای گردوی پخته شده ذکر کردیم، تنها در روش پخت صحیح آن حاصل می‌شود! اگر گردو به روش صحیحی پخته نشود، نه تنها مفید نیست بلکه برای سلامتی شما و عزیزانتان مضر هم هست. دقت کنید که حتما از متد صحیح و تایید شده برای پختن گردو استفاده کنید تا ضمن حفظ خواص منحصر به فرد آن، از طعم لذیذ آن لذت ببرید. اما پس از انتخاب روش پخت صحیح باید موارد مکملی را نیز در نظر بگیرید. این موارد عبارتند از:

  • زمان پخت: واضح است که زمان پخت گردو، نسبت به روش های مختلف طبخ، متفاوت است. بنابراین مطابق با روش پخت، مواظب زمان باشید و طی مدتی که گردو روی شعله اجاق گاز است لطفا از آن چشم برندارید! ممکن است در کمتر از یک دقیقه، از خامی به سوختگی برسد! از کنار اجاق گاز دور نشوید تا گردوها به درجه مناسب از پختگی برسند.
  • روغن یا کره: نوع روغن یا کره ای که برای تفت دادن گردو استفاده خواهید کرد، کاملا سلیقه ای است اما بهتر است از روغن ها و کره های سالم و ارگانیک استفاده کنید زیرا آنها علاوه بر اینکه باعث می‌شوند یک غذای سالم بخورید، طعم و عطر فوق العاده ای به غذا یا دسر شما خواهند داد.

 

 

نکاتی پیرامون پختن گردو و استفاده از آن

اگر جزئیات مهم هنگام پختن گردو به روش های مختلف را در نظر نگیرید نه تنها آن را به ماده سالم تری تبدیل نکرده اید بلکه یک گردوی پخته شده کاملا مضر را برای سرو کردن آماده کرده اید! دقت کنید که هنگام پختن گردو به هیچ عنوان از حرارت های بسیار بالا استفاده نکنید زیرا دمای بالا سبب تغییر ساختار مواد موجود در گردو خواهد شد که منجر به تشکیل رادیکال های آزاد مضر می‌شود. وجود بیش از حد این رادیکال های آزاد مضر به سلول های بدن آسیب می‌رساند.

همچنین دماهای بالا سبب تولید آکریل آمیدها می‌شوند که ارتباط مستقیمی با برخی سرطان ها دارند. علاوه بر رعایت نکات مذکور هنگام پخت، باید برای استفاده از این ماده غذایی نیز به مواردی توجه داشته باشید. از جمله این که هنگام ذخیره سازی گردوی پخته شده، خطر اکسیداسیون چربی های غیر اشباع وجود دارد. این چربی ها ممکن است به راحتی با اکسیژن واکنش داده و سبب اکسیداسیون شوند که ماندگاری گردوی نازنین شما را به حداقل خواهد رساند.

 

 

 

چه تغییراتی در گردو بو داده صورت می گیرد:

پختن گردو با پوست

مغز گردو بسیاری از ویتامین ها، منیزیم و فسفر است. برخی از این مواد به گرما حساس بوده و ممکن است طی فرآیند بو دادن دستخوش تغییر شوند. مواد آنتی اکسیدان از جمله موادی هستند که نقش موثری درحفظ سلامتی داشته و ممکن است در گرما غیر فعال شوند. با این وجود برخی مطالعات نیز نشان داده اند که میزان آنتی اکسیدان ها بو دادن گردو تغییر چندانی نداشته است. نوع مغز و دمای اعمال شده در این مورد فاکتورهای کلیدی هستند. طعم عالی، بوی خوب و رنگ گردو بو داده شده در نتیجه ایجاد ترکیباتی در مغز می باشد که در اثر یک واکنش شیمیایی به نام واکنش Maillard شناخته می شود.

 

مقاله : پختن مغز گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *