مغز گردو

انواع گردو از نظر نژاد در دنیا

انواع گردو

انواع گردو

گردو چیست؟

 

گردو میوه درختانی از تیره Juglans (خانواده Juglandaceae) است. به ویژه گردوی ایرانی یا انگلیسی که به Juglans regia معروف می‌باشند.
گردو درست مانند بادام، دانه خوراکی یک درخت آلویی است و بنابراین یک مغز گیاهی واقعی نمی‌باشد. هرچند همه از آن به عنوان آجیل یاد می‌کنند. پس از رسیدن کامل بذر خوراکی درخت گردو، وقتی پوست آن جدا شد، از آن به عنوان چاشنی، تهیه غذا یا میان وعده استفاده می‌شود.

 

ویژگی‌های گردو

گردو، میوه سنگی، گرد و تک دانه درخت گردو است که معمولاً پس از رسیدن کامل استفاده می‌شود. پس از رسیدن کامل میوه و از بین بردن پوست سبز آن، پوست چوبی چروکیده گردو دیده می‌شود. این پوست معمولاً دو تکه است، هرچند پوست‌های سه یا چهار بخشی نیز می‌توانند وجود داشته باشند.

 

 

امروزه انواع مختلفی از گردو در ایران وجود دارن که کشاورزها بر اساس موقعیت آب‌ وهوایی و خاکی که زمین اون منطقه خاص از اون بهره‌منده، یک مورد رو برای کاشت انتخاب می‌کنن. گردوی ایرانی با اسم علمی Juglans reji  کیفیت فوق‌العاده‌ای داره و نهال اون در بیشتر نقاط دنیا، مخصوصا نیم‌کره شمالی زمین کشت می‌شه. این درخت این محصول میوه‌هایی بسیار باکیفیت و درشت داره و به همین دلیل در دنیا چه از نهال این گردو و چه از میوه اون، استقبال زیادی می‌شه.

 

اما باید بدونین در کشور ایران انواع و اقسام این مغز وجود داره که اون‌ها رو معمولا بر اساس شکل ظاهری‌ یا نقطه‌ای که برای اولین‌ بار یا بیشتر از همه در اون‌جا کشت می‌شن، نام‌گذاری کردن. به طوری که چند مورد انواع گردو عبارتند از:

پوست کاغذی؛

ماکویی؛

تویسرکان؛

اسرائیلی؛

بوانات؛

خوشه‌ای؛

کرمان؛

شهمیرزاد؛

دماوند؛

ضیاء آبادی (قزوین)؛

سوزنی؛

و غیره.

انواع گردو که اکثر این محصولات سریع رشد می‌کنن اما از این نظر ‌که به چه میزان و چند سال پس از کشت نهال، به بار می‌شینن؛ با هم تفاوت دارن.

 

انواع گردو با توضیحات کامل

گردو پوست کاغذی

 

گردو پوست کاغذی همانطور که از اسمش پیداست گردوی پوست نازکی است که مغز آن به راحتی جدا می‌شود به دلیل راحت شکسته شدن این گردو و تجربه خوبی که استفاده از آن دارد، عموم مردم وقتی به فکر خرید گردو می‌افتند، دوست دارند گردو پوست کاغذی بخرند اما معیار پوست کاغذی بودن گردو چیست؟

در بین مردم و عرف بازار گردوی پوست کاغذی به گردویی گفته می‌شود که وقتی دو عدد گردو را بر روی هم گذاشته و با دست فشار دهید بشکند، اما به چنین گردوهایی باغ دارها پوست کاغذی یا کول کاغذی نمی‌گویند بلکه به گردویی گفته می‌شود که وقتی یک گردو بین انگشت اشاره و شست دست گذاشته شود با یک فشار کوچک کول آن(پوست چوبی گردو) شکسته شود.
یعنی گردو پوست کاغذی واقعی بسیار پوست نازکی داشته که با فشار دو انگشت شکسته می‌شود.

گردو سوزنی

 

گردو‌ی سوزنی یکی از انواع گردو است که مغز آن را به سادگی نمی توانید جدا کنید. در این نوع گردو، مغز در درون پوسته چوبی فرو می رود و به دلیل برجستگی‌های زیادی که در پوسته چوبی گردو وجود دارد، هنگام شکستن و جداکردن، مغز خرد شده و به شکل کامل (چهارپر یا دوپر) خارج نمی‌شود.
به همین دلیل، این نوع گردو از سایر انواع ارزان‌تر است. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است گردوی سوزنی از نظر طعم با سایر انواع گردوها تفاوتی نداشته باشد، اما به دلیل خرد شدن و سخت جداشدن مغز آن، گردوی سوزنی در میان خریداران محبوبیت چندانی ندارد.

 

 

گردو تویسرکان

 

 

منطقه تویسرکان بیشترین تولید کننده انواع گردو در کشور است و درخت های گردوی کهنسال با قدمت زیاد در آن به وفور یافت می شود. این منطقه حدود ۱۳۰ پارچه آبادی (مانند: سرکان، آرتیمان، مبارک آباد، باباپیر، بابا پیر علی، گشانی، کرزان و …) دارد که بیشتر آن‌ها باغذار گردو هستند. به خاطر مرکزیت و راه‌های ارتباطی، گردوی بیشتر این مناطق به تویسرکان می‌رود و در آن‌جا جمع می‌شود.

به خاطر آب و هوای کوهستانی و خاک مناسب گردو تویسرکان جزو بهترین گردوهای ایرانی است. که به خوش خوراکی و چرب بودن معروف است. به طور معمول قیمت گردو تویسرکان کمی از سایر گردو ها بالاتر است و به نوعی عیار سنجش دیگر گردوهای تولید شده در کشور محسوب می‌شود

 

 

گردو شهمیرزاد

در منابع تاریخی قدمت درختان گردو در شهمیرزاد را تا ۳ هزار سال هم عنوان کرده‌اند و پرفسور ژرمن از کارشناسان ارشد فائو در سفر سال۱۳۷۵ خود به استان سمنان، با مشاهده برخی درختان تنومند این منطقه، گردوی خوشه‌ای را درخت خاص شهمیرزاد عنوان و سن حدودی آن را تا ۱۰ قرن پیش بینی کرد. شهمیرزادی‌ها به درخت گردو به سبب استحکام ریشه آن در خاک، «میخ طلا» می‌گویند. سطح زیر کشت گردو در استان سمنان سه هزار و ۵۵۲ هکتار است و ۵۲ درصد این وسعت در شهمیرزاد قرار گرفته است، یک هزار و ۸۰۰ هکتار از باغ‌های گردوی استان سمنان در مناطق شمالی شهرستان مهدیشهر با محوریت شهمیرزاد و مناطق اطراف نظیر پُشته، سرچشمه، لوهورد و لَزَر قرار دارد. علاوه بر دو رقم با برند جهانی ثبت شده « شهمیر و شاهمیر»، ارقام بومی معروف شهمیرزاد شامل بادامی، فندقی،

 

 

گردو دماوند

نهال گردو دماوند؛ از جمله مقاوم‌ترین نهال‌های گردو در مقابل سرما بوده و همانطور که از اسمش بر می‌آید، در منطقه دماوند استان تهران رشد می‌کند. این نهال از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به مرور زمان نه تنها در دماوند بلکه در شهرها و حتی کشور‌های دیگر نیز کاشته شده است. از مزایای مهم نهال گردو دماوند، این است که اگر آن را در شرایطی مساعد بکارید، به راحتی می‌توانید تا سالیان سال برداشت خوبی از آن داشته باشید و همین موضوع است که آن را در میان پرفروش‌ترین نهال‌های گردو قرار داده است.

 

 

انواع گردو اسرائیلی

ویژگی های ظاهری گردو اسرائیلی

یکی از عوامل تاثیرگذار روی قیمت گردو, میزان حجم معامله, تمایل باغدار به کاشت این نوع گردو, میزان خرید و … به طور قطع ظاهر گردو می باشد.
چیزی که مشتری به صورت کامل می بیند ظاهر گردو هست.
چیزی که مشتری در قدم اول می بیند ظاهر گردو هست, شاید مشتری به نوع کود مصرفی و میزان آبیاری توجه نکند ولی به ظاهر گردو حتما توجه میکند.
پس ظاهر گردو اسرائیلی از درجه ی اهم بالایی برخوردار می باشد, خب حالا که فهمیدیم ظاهر در فروش کالا این قدر حائز اهیمت هست,ظاهر گردو اسرائیلی چگونه است؟
گردو اسرائیلی ظاهر بیضی مانند دارد که گاها به آن تخم مرغی می گویند.
گردو اسرائیلی به صورت خوشه ای برداشت می شود.
گردو اسرائیلی چربی گردو های ایرانی رو ندارد (ولی از لحاظ میزان ویتامین ها و امگا 3 همون میزان رو داره)

 

اینستاگرام آقای گردو 

 

مقاله انواع گردو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *