آشپزی با گردو, مغز گردو

طرز تهیه مرغ ترش با گردو به صورت مرحله به مرحله

تهیه مرغ ترش با گردو

مرغ ترش غذای اصیل شمالی است. ولی خب منظورمان این نیست که شما نمی توانید آن را برای خودتان درست کنید! تهیه این غذا کار دشواری نیست و در منزل به راحتی می توانید آن را آماده کنید. مواد اصلی این غذا را مرغ و گردو و رب انار و سبزی تشکیل می دهد که به راحتی قابل تهیه است. یکی از سبزیهای مورد نیاز برای این غذا چوچاق است که اگر در دسترستان نیست می توانید حذفش کنید. حتی می توانید به جای آن از سبزیهای خشک استفاده کنید. حال، در این مقالۀ آقای گردو طرز تهیه مرغ ترش با گردو  را به صورت مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

در این مقاله ابتدا در مورد غذای مرغ ترش با گردو توضیح مختصری می دهیم. سپس مواد لازم برای تهیه آن را معرفی می کنیم و در ادامه طرز پخت آن را به صورت مرحله به مرحله شرح می دهیم. پس از خواندن مقاله آن را برای دیگران هم ارسال کنید تا با دستور تهیه آن آشنا شوند.

 

مرغ ترش با گردو

 

همانطور که گفتیم این غذا مخصوص شمال است. شاید شما هم بخواهید آن را تهیه کنید. چون شما را به آن منطقه می برد! اگر در شمال دوست و فامیل داشته باشید یا برای مسافرت به آنجا رفته باشید، به احتمال زیاد این غذا را در آنجا خورده اید. اینجاست که با خودتان می گویید چرا آن را خودم درست نکنم؟ موافقیم! وقتی از غذایی در شهری دیگر خوشتان می آید چرا در منزل خودتان درست نکنید؟ تهیه مرغ ترش با گردو  کار سختی نیست! اول به سراغ تهیه مواد لازم برویم و بعد هم آن را به صورت مرحله به مرحله آماده کنیم.

 

 

مرغ ترش با گردو

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش با گردو

 

  • مرغ 1 کیلوگرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 5 حبه
  • جعفری 70 گرم
  • گشنیز 70 گرم
  • نعناع 50 گرم
  • پیازچه 30 گرم
  • چوچاق خشک 2 قاشق غذا خوری
  • رب انار 2 قاشق غذا خوری
  • گردو 100 گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

 

طرز تهیه مرغ ترش با گردو  به صورت مرحله به مرحله

 

در این قسمت روش پخت مرغ ترش با گردو را در چند مرحله توضیح می دهیم. مواد اولیه را آماده کنید و با ما همراه شوید.

 

مرحلۀ اول: آماده سازی مواد لازم

 

طبق معمول هر غذای دیگر، ابتدا ساقه های جعفری و نعناع را جدا کنید. اما این کار برای گشنیز لازم نیست. سپس سبزیها را بشویید. آنها را روی حولۀ آشپزخانه بگذارید تا خشک شوند. یادتان باشد که نعناع را باید جدا نگه دارید.

در این مرحله از تهیه مرغ ترش با گردو مرغ را آماده کنید. فرقی نمی کند که مرغ کامل استفاده کنید یا ران یا سینه. اما بهتر است که پوست آنها را گرفته و تمیز بشویید. آن گاه کنار بگذارید تا خشک شوند.

در ادامه، پیاز و سیر را که از قبل آماده کردید، پوست گرفته و ریز خردشان کنید. جعفری، گشنیز و پیازچه و نعناع را هم همینطور خرد کنید. اما نعناع را از سایر سبزیها جدا نگه دارید.

پس از این کار، مغز گردو را با غذا ساز و اگر غذا ساز ندارید، با هاون خرد کنید.

 

مرحلۀ دوم از تهیه مرغ ترش با گردو  : تفت دادن سبزی

مرغ ترش با گردو و سبزی

ماهیتابه را روی اجاق گذاشته و 3 قاشق غذاخوری روغن در آن بریزید. سپس جعفری، گشنیز و پیازچه را در آن ریخته و حدود 7 دقیقه تفت دهید تا به رنگ سبز تیره درآیند. آنها را مرتب هم بزنید تا نسوزند و وقتی خوب سرخ شدند، از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید.

نعناع را هم با یک قاشق غذاخوری روغن در ماهیتابه 3 دقیقه تفت دهید تا رنگ آن هم سبز تیره شود. مانند مرحلۀ قبل وقتی خوب سرخ شد از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید.

 

 

مرغ ترش با گردو

مرحلۀ سوم : مرغ را سرخ کنید

 

اکنون مرغی را که شسته اید، با استفاده از دستمال به خوبی خشک کنید. سپس در ماهیتابه 6 قاشق غذاخوری روغن بریزید. شعلۀ اجاق را متوسط تا زیاد کنید. مرغ را در روغن تفت دهید تا رنگش طلایی شود و سپس از ماهیتابه خارج کنید.

 

مرحلۀ چهارم از تهیه مرغ ترش با گردو  : پیازها را کاراملی کنید

 

در این مرحله، پیاز را در همان روغنی بریزید که مرغ را در آن تفت داده اید. سپس پیاز را هم تفت دهید تا رنگش به اصطلاح کاراملی شود. بعد از گذشت 15 دقیقه سیر را هم به آن اضافه کرده و چند دقیقه همراه با پیاز تفت دهید. در اینجا بخشی از مایه یا سس مرغ ترش آماده می شود.

 

مرحلۀ پنجم: پختن خورش

 

این مرحله از تهیه مرغ ترش با گردو  نوبت پختن خورش است. ابتدا سبزیهای تفت داده شده را به تابه ای که پیاز و سیر را در آن کاراملی کرده اید، برگردانید. گردوی خرد شده را همراه با چوچاق خشک شده در آن بریزید. البته اگر چوچاق ندارید، می توانید از آن استفاده نکنید یا به جایش سبزی خشک بریزید. سپس رب گوجه، رب انار، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را به مقدار دلخواهتان اضافه کنید و آن را به خوبی هم بزنید تا ترکیب شوند.

 

مرحلۀ آخر

 

اگر برای تهیه مرغ ترش با گردو از مرغ کامل استفاده می کنید، یک چهارم این مخلوط را در مرغ ریخته و آن را پر کنید. حواستان باشد که اکنون این مخلوط داغ است. پس بهتر است صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس دو فنجان آب بجوشانید و به خورش اضافه کنید و آن را مدت 1 ساعت و ربع یا 1 ساعت و نیم بجوشانید. این زمان بستگی به آن دارد که از مرغ سالم استفاده کنید یا تکه های مرغ.

یادتان باشد که مرغ باید کامل بپزد. بهتر است هر نیم ساعت یک بار مرغ را بچرخانید تا تمام آن را سس بگیرد. هر بار حس کردید که مرغ نپخته است، می توانید آب جوش بیشتری اضافه کنید. حال مرغ ترش آماده است. در کنار خانواده از طعم لذیذش لذت ببرید.

 

تهیه مرغ ترش با گردو

نکاتی در مورد این غذا

 

تهیه مرغ ترش با گردو  به پخت اصولی نیاز دارد. برای آن که غذایی تکمیل و عالی بپزید، بهتر است فوت و فن آن را به درستی رعایت کنید تا غذایی خوشمزه داشته باشید.

مرغ ترش علاوه بر استان گیلان، در مازندران هم پخته می شود، اما کمی با هم تفاوت دارند. گیلانی ها در این غذا لپه می ریزند و گردو استفاده نمی کنند. اهالی مازندران در آن گردو می ریزند. در صورت تمایل می توانید به آن لپه هم اضافه کنید.

گیلانی ها در آن تخم مرغ هم اضافه می کنند. تخم مرغ را می توانید در 5 دقیقۀ آخر پخت اضافه کنید.

 

نتیجه گیری

 

در این مطلب از مقالات آموزشی آقای گردو طرز تهیه مرغ ترش با گردو  را برایتان توضیح دادیم. ابتدا در مورد این غذا مطالبی بیان کردیم. سپس، مواد لازم برای تهیه آن را معرفی کردیم. در ادامه مراحل پخت این غذای خوشمزه را توضیح دادیم.

این مقاله را برای دیگران هم ارسال کنید تا با طرز تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوند. نظرها و پیشنهادهای خود را نیز با ما در میان بگذارید. اگر در مورد این غذا تجربیات شخصی و اطلاعات بیشتری دارید، در بخش نظرها در انتهای همین صفحه بیان کنید تا همه از آن بهره مند شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *