آشپزی با گردو

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو را از ما یاد بگیرید

تهیه کشک بادمجان با گردو

کشک بادمجان با گردو یکی از غذاهای سنتی ایران است. این غذای خوشمزه در خیلی از شهرهای ایران پخته می شود. برای مثال، دامغان، اصفهان، تبریز و رشت را می توانیم نام ببریم. شاید در این شهرها پخت این غذا با هم اندکی متفاوت باشد، اما اصول یکسانی دارند. بعضی جاها بادمجان را سرخ می کنند. بعضی شهرها هم آن را کباب می کنند. این مورد تفاوت چندانی در اصل کار ایجاد نمی کند. در این مقالۀ آقای گردو طرز تهیه کشک بادمجان با گردو  را با جزئیات و به صورت مرحله به مرحله آموزش می دهیم.

در مقالۀ امروز ابتدا در مورد غذای کشک بادمجان توضیحاتی می دهیم. سپس نکاتی در مورد پختن آن بیان می کنیم. در ادامه مواد اولیه را همراه با مقدار هر یک معرفی می کنیم. پس از آن، مراحل تهیه کشک بادمجان با گردو  را به صورت مرحله به مرحله شرح می دهیم. پس از خواندن مقاله، نظرها و پیشنهادهای خود را برایمان بیان کنید.

 

کشک بادمجان با گردو

 

این غذای خوشمزه در بسیاری از شهرهای ایران طرفداران خاص خود را دارد. مردم هر شهری مطابق با آداب و رسوم و سلیقۀ خود ممکن است غذایی را متفاوت با شهر دیگر بپزند. برای مثال، در مورد طرز تهیه کشک بادمجان با گردو  می توانیم اینطور بگوییم که برخی بادمجان را کباب می کنند؛ برخی آن را سرخ می کنند؛ مردم شهری بادمجان را درسته استفاده می کنند و در جای دیگر، تکه های ورقه شده، خرد شده یا له شده. برخی هم بادمجان را با کشک مرغوب ترکیب می کنند.

 

چند نکته برای پخت این غذا

 

برای تزئین غذا می توانید روی غذایتان نعنای داغ بریزید. اگر بادمجان مزۀ تند داشت، مقداری عدس را از قبل پخته و با بادمجان مخلوط کنید. برای این غذا نیازی نیست که حتماً سراغ بادمجان تازه بروید. آنهایی را انتخاب کنید که پوست پژمرده دارند و وقتی در دستتان می گیرید، بافت نرمی دارند. سپس باید بادمجانها را بشویید و کلاهک آن را جدا کنید. بعد پوستشان را بگیرید و آنها را به صورت مربعی و متوسط تکه کنید.

 

 

تهیه کشک بادمجان با گردو

تهیه کشک بادمجان با گردو

 

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان با گردو

 

مقدار موادی که در دستور غذای امروز معرفی می کنیم، برای 4 نفر مناسب است. اگر تعدادتان از 4 نفر کمتر یا بیشتر است، می توانید این مواد را بر اساس تعداد یا به سلیقۀ شخصی خود کم و زیاد کنید. از خوردن این غذای خوشمزه برای وعده های ناهار یا شام لذت ببرید.

  • بادمجان 1 کیلو
  • کشک 1 لیوان (بهتر است از کشک رژیمی و کم چرب استفاده کنید)
  • نعنای خشک 2 قاشق چای خوری
  • روغن، نمک، زردچوبه، گردو، پیاز و سیر به مقدار لازم

 

خرید گردو 

تهیه کشک بادمجان با گردو  به صورت مرحله به مرحله

 

پس از فراهم کردن مواد لازم برای غذا، به سراغ مراحل تهیۀ آن می رویم. این مراحل را دنبال کنید تا بتوانید این غذای خوشمزه را تهیه کرده و در کنار خانواده از آن لذت ببرید.

 

مرحلۀ اول: آماده و سرخ کردن بادمجان

 

مطابق معمول هر غذایی که بادمجان دارد، ابتدا باید پوست بادمجان را بگیرید. سپس آنها را قاچ زده و در ماهیتابه سرخ کنید. یادتان باشد که در حد طلایی شدن بادمجان کافی است و آنها را بیش از حد سرخ نکنید. طوری باشد که بوی عطر بادمجان درآید.

 

 

کشک بادمجان با گردو

کشک بادمجان با گردو

 

مرحلۀ دوم تهیه کشک بادمجان با گردو : گرفتن روغن اضافی بادمجان

 

طبیعی است که بادمجان در حین سرخ کردن روغن به خود جذب می کند. بادمجان نباید روغن اضافی داشته باشد و باید روغن اضافی آن را خارج کنید. برای گرفتن روغن اضافی، آنها را روی پد مخصوص جذب روغن بگذارید. یا اگر برای این کار روش دیگری می دانید، از آن استفاده کنید. فقط یادتان باشد که روغن اضافی برای سلامت بدن مضر است. گرفتن این روغن اضافه فقط به دلیل سلامت شماست!

 

مرحلۀ سوم: سرخ کردن نعنا

 

در این مرحله از تهیه کشک بادمجان با گردو  نعنا را سرخ می کنیم. برای این کار مقداری روغن در ظرف بریزید و سپس نعنای خشک را به آن اضافه کنید. حواستان باشد آن را زیاد سرخ نکنید. فقط در حدی باشد که بوی عطر نعنا بلند شود. اگر نعنا زیاد سرخ شود، می سوزد و طعم سوختگی آن مزه غذایتان را خراب خواهد کرد.

 

مرحلۀ چهارم: افزودن زردچوبه

 

در اینجا زردچوبه را که از قبل فراهم کرده اید، اضافه کرده و کمی تفت بدهید. تا جایی تفت بدهید که زردچوبه رنگ خود را به سایر مواد بدهد.

 

مرحلۀ پنجم: بخارپز کردن بادمجان سرخ شده

 

در این قسمت از تهیه کشک بادمجان با گردو  بادمجانهای سرخ شده را بخارپز کنید. برای این کار، بادمجان را در قابلمه بچینید و رویشان آب جوش بریزید. سطح آب جوش باید تا یک سانتیمتر از بادمجان بالاتر بیاید. سپس حرارت اجاق را کم کنید تا آرام بپزند و آب به طور کامل تبخیر شود. مراقب باشید نسوزد!

 

 

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو

طرز تهیه کشک بادمجان با گردو

 

مرحلۀ ششم: له کردن بادمجان

 

حالا نوبت له کردن بادمجان است. گوشت کوب را برداشته و با آن بادمجان را له کنید تا برای مرحلۀ بعدی آماده شود. تا اینجا بخش زیادی از کار انجام شده است.

 

مرحلۀ هفتم از تهیه کشک بادمجان با گردو

 

در این مرحله، کشک و نمک را به غذا اضافه کنید. پس از اضافه کردن آنها، 10 دقیقه صبر کنید تا مواد روی حرارات کم به خوبی بپزند.

بهتر است موقع اضافه کردن نمک مراقب باشید. احتمال دارد کشک شور باشد. اگر کشک شور باشد و نمک زیاد اضافه کنید، غذایتان شور خواهد شد. در این صورت هم طعمش خراب می شود و هم این که غذای شور برای سلامت مضر است.

پس قبل از اضافه کردن نمک، بهتر است ابتدا میزان شوری کشک را بسنجید و سپس مطابق با آن نمک اضافه کنید.

 

مرحلۀ هشتم: اضافه کردن گردوی خرد شده

 

این مرحله از تهیه کشک بادمجان با گردو  نوبت به اضافه کردن مغز گردو است. مغز گردو را ابتدا خرد کنید. سپس همۀ مواد را با هم مخلوط کرده و مغز گردوی خرد شده را به آن اضافه کنید. فایدۀ افزودن گردو به این غذا آن است که هم طعمش را بهتر می کند و هم طبع سرد کشک بادمجان را متعادل می کند.

 

 

کشک بادمجان با گردو

کشک بادمجان با گردو

 

مرحلۀ آخر، تزئین غذا

 

پس از آماده شدن غذا، نوبت به تزئین آن می رسد. برای تزئین این غذای خوشمزه راههای زیادی وجود دارد که بنا به سلیقۀ خانمهای خانه دار با هم متفاوتند. با مواد موجود در منزلتان غذا را طبق سلیقه تزئین کرده و همراه با اعضای خانواده از طعمش لذت ببرید.

 

سخن آخر

 

در این قسمت، طرز تهیه کشک بادمجان با گردو  را آموزش دادیم. در ابتدای مقاله در مورد این غذا توضیحاتی دادیم. سپس، چند نکته را در خصوص پخت این غذا مطرح کردیم. پس از آن مواد لازم برای پخت را معرفی کرده و مقدار هر یک را نیز گفتیم. در انتها دستور تهیه آن را به صورت مرحله به مرحله آموزش دادیم.

پس از خواندن این مقاله، در بخش نظرات و پیشنهادهای همین صفحه نظرات خود را با ما در میان بگذارید. اگر در مورد پختن این غذا یا تزئین آن و حتی بهتر شدن طعم غذا تجربۀ شخصی یا پیشنهادی دارید در اینجا مطرح کنید تا سایر کاربران هم از آن استفاده کنند. دستور غذا را برای دوستان خود نیز ارسال کنید تا از تهیه کشک بادمجان با گردو  و طعم خوش آن لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *